БИЗНИС ПЛАН

 – појам и значај, израда бизнис плана –

 

 

Планирање пословања

Планирање пословања је неопходно:

  • Уколико желимо да успешно реализујемо неки планирани посао, морамо поштовати одређена правила и процедуре
  • У посао се улаже новац, рад, енергија и време, са основним циљем да се оствари одговарајућа добит и опстанак
  • Нову пословну идеју треба скицирати – то ће бити нацрт будућег бизнис плана

Шта је бизнис план?

  • Документ који представља планирану пословну идеју, разрађује начин њеног спровођења, проверава практичну изводљивост и очекиване ефекте (за почетнике)
  • Документ који говори о циљевима и плановима и начину њиховог остваривања
  • Скица планиране пословне активности
  • Резиме досадашњих и будућих активности фирме

     Бизнис план је визит карта фирме (пројекта), која се користи за представљање пословним партнерима, заинтересованим инвеститорима, кредиторима, купцима

Зашто бизнис план?

  • Да се разради пословна идеја, провери њена реализација у пракси и процене очекивани ефекти 
  • Да се направи избор између неколико алтернатива
  • Као путоказ и подсетник за текуће активности
  • За проверу остварених резултата и благовремено реаговање, уколико посао крене у нежељеном правцу
  • Да се пореди стварно са планираним стањем
  • За обезбеђење кредита или других видова подршке (партнерство, инвеститори, донатори…)
  • За добијање послова (тендери, конкурси)

Када се припрема бизнис план?

  • Приликом започињања новог посла 
  • Код унапређења и развоја пословања
  • Код обезбеђења финансијских средстава

Израда бизнис плана – садржај

Уводни део

  • Резиме бизнис плана
  • Менаџмент и организација 
  • Подухват / производ / услуга 
  • Маркетинг план
  • Формулисање стратегије конкурентности
  • План производње и оперативни план
  • Финансијски план
  • План раста и развоја
  • Додаци и прилози

Садржај бизнис плана није стандардизован – усклађује се са захтевима крајњег корисника

Уводни део и резиме

Уводни део

  • Општи подаци о привредном субјекту

Резиме

  • Рекапитулција бизнис плана
  • Израђује се на крају

Менаџмент и организација

  • Основне информације о инвеститору
  • Врста и структура власништва
  • Организациона структура
  • Расположиви људски ресурси
  • Менаџмент тим
  • Остали чланови тима

Подухват / производ / услуга

  • Полазна тачка у представљању пословне идеје је опис производа и услуга које ће се пласирати на тржиште
  • Производ/услуга = суштина и сврха предузетништва, крајњи резултат пословне активности
  • Производ/услугу треба у потпуности описати, на јасан и једноставан начин, уз избегавање стручне терминологије (читаоци или инвеститори не морају бити познаваоци те области)
  • Навести конкурентске предности производа  шта је то што их издваја у односу на исте или сличне постојеће производе/услуге на тржишту
  • Које користи и погодности ће имати купци од коришћења производа/услуге
  • Додатне погодности – специјалне понуде, гаранције, услови, попусти…

Маркетинг план

Основни циљ дела Маркетинг план је разумевање купаца и њихових потреба

  • Задатак и циљ маркетинга – продати производ/услугу
  • Квалитет производа/услуге је врло важан, али не и пресудан фактор при избору од стране купца
  • Маркетинг је једна од кључних активности која утиче на успех неког посла

Анализа тржишта

  • Профил купаца – Ко су купци? Каква је њихова куповна моћ? Да ли њихова старост, пол, образовање, занимање,  животни стил и сл. утичу на куповину? Да ли купују једном или више пута? Како цена, квалитет, паковање, гаранција, сервис, попуст утичу на одлуку о куповини? Да ли је производ/услуга за њих неопходност, само једна од набавки или луксуз?
  • Профил гране (ПЕСТ анализа) – колика је величина тржишта, какви су трендови у грани у којој предузеће послује, пројекције, баријере с циљем утврђивања укупног тржишног потенцијала. Извести закључке да ли је тржиште у експанзији, по којој динамици…
  • Профил конкуренције – истраживање конкуренције, класификација, анализа директне конкуренције

Анализа конкуренције

Израда бизнис плана

SWOT анализа

Формулисање стратегије конкурентности

  • Ценовна стратегија (планирана политика цена, посебне понуде, услови плаћања)
  • Позиционирање (тржишне нише)
  • План продаје и обрачун укупног прихода  (пројекција за наредни период)
  • Структура највећих купаца (на основу сегментације)
  • План набавке (потребне количине материјала, укупна вредност потребних набавки, структура добављача)
  • Канали дистрибуције
  • План промотивних активности  (буџет за маркетинг)

План производње и оперативни план

Техничко-технолошка анализа

  • Попис основних објеката, њихове карактеристике и вредност
  • Попис постојеће опреме за рад, њихове основне карактеристике и вредност
  • Ниво искоришћености капацитета

Оперативни план

  • Локациони аспект

 Финансијски план

  • Структура инвестиционих улагања – у објекте, машине и опрему, лиценце, дозволе, инфраструктуру, материјал
  • Укупно инвестиционо улагање, предвиђени извори и услови финансирања
  • Пројекција биланса успеха и очекиване добити
  • Економска анализа и оцена пројектованих резултата
  • Закључна оцена планираног пројекта

Најважнији сегмент бизнис плана, који приказује очекиване економске и финансијске ефекте планираног посла, његову оправданост и исплативост

На основу планираног обима производње и продаје, врше се пројекције основних финансијских показатеља:

  • Укупних годишњих прихода
  • Појединачних трошкова пословања и укупних годишњих расхода
  • Обрачун планиране добити
  • Анализа и економска оцена пројектованих величина

Оцена пројектованих резултата

Коефицијент економичности = укупни приходи/укупни расходи (колико се оствари прихода на сваки динар расхода)

Стопа акумулативности = планирана нето добит/укупна улагања х 100%

(способност планираног пројекта да оствари принос на уложена средства)

Време враћања улагања = укупна улагања/планирана нето добит

(за колико година ће средства уложена у пројекат да се поврате)

Завршна фаза израде бизнис плана

  • Динамички план
  • План раста и развоја
  • Додаци и прилози
  • Резиме

ПОДРШКА ЕВРОПСКЕ УНИЈЕ АКТИВНОМ УКЉУЧИВАЊУ МЛАДИХ

 Сва документа, информације, материјале и фотографије можете преузети на званичној интернет презентацији Youth Inclusion пројекта @www.ukljucivanjemladih.rs

Питања и помоћ  

Лазар Дорошков

Key expert, Youth Inclusion

+381 60 5670890

Е-маил: ldoroskov@gmail.com

www.ukljucivanjemladih.rs

Општина Бач

Opština Bač

Општина Бачки Петровац

Opština Bački Petrovac

Бизниснова - центар проактивно пословање

Biznisnova - centar za proaktivno poslovanje

Подстицање запошљавање младих у дунавском региону јужне Бачке

 Општина Бач | Трг др Зорана Ђинђића 2, 21420 Бач |  info@bac.rs | www.bac.rs

Пројекат је финансиран средствима Европске уније и кофинансиран средствима Владе Републике Србије, а спроводе га Општина Бач, Општина Бачки Петровац и Бизниснова  центар за проактивно пословање

Ова публикација објављена је уз финансијску помоћ Европске уније. За садржину ове публикације искључиво је одговорна Општина Бач и та садржина не изражава нужно званичне ставове Европске уније, Министарства за рад, запошљавање, борачка и социјална питања, Министарства омладине и спорта и тела за уговарање.
 

Podsticanje zapošljavanja mladih u dunavskom regionu južne Bačke

 Opština Bač | Trg dr Zorana Đinđića 2, 21420 Bač |  info@bac.rs | www.bac.rs

Projekat je finansiran sredstvima Evropske unije i kofinansiran sredstvima Vlade Republike Srbije, a sprovode ga Opština Bač, Opština Bački Petrovac i Biznisnova centar za proaktivno poslovanje

Ova publikacija objavljena je uz finansijsku pomoć Evropske unije. Za sadržinu ove publikacije isključivo je odgovorna Opština Bač i ta sadržina ne izražava nužno zvanične stavove Evropske unije, Ministarstva za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja, Ministarstva omladine i sporta i tela za ugovaranje.
;