Предузетништво

  • Реч предузетник означава предузетног човека који покушава да оствари своје пословне идеје.
  • Предузетници су они људи који поседују способност да виде шансу у окружењу и да је искористе.
  • Идеје се увек ослањају на значајно и детаљно, по правилу из прве руке, познавање неке индустрије и тржишта, потреба купаца, технологије, начина продаје и дистрибуције.
  • У основи тих идеја је чврсто веровање у постојање тржишне прилике која је неискоришћена
  • Свим предузетницима је заједничка страст; Страст према ономе што раде, страст према својим тржишним идејама и огромна жеља да их остваре.
  • Та страст им помаже да свесно прихвате висок ниво личног, професионалног и финансијског ризика који је неопходан за остварење те тржишне прилике

 

 

 

 

  • Нису сви власници малих фирми предузетници, уколико су вољни да воде посао који се неће развијати.
  • Предузетници су окарактерисани на други начин, као људи са креативношћу и визијом, који своје снове претварају у реалност.
  • Погрешно је поистовећивање предузетника са власницима малих фирми уколико немају наведене карактеристике.

Наиме…

  • Нема ништа лоше у томе бити приватник, или водити самосталну радњу!
  • Разлика је у питању амбиције и коначног циља
  • У Америци, ако сте приватник обућар, преводилац, самостални уметник, адвокат, лекар, водите месару и то је све што желите да радите, велика већина људи вам неће рећи да сте «entrepreneur» – предузетник. Рећи ће пре: приватник (sole proprietor) или власник мале радње (small business owner).

  • Под предузетником се мисли нешто мало више. Нпр. ако имате идеју (сањате) да направите серију месара, обућарских радњи, стоматолошких ординација, и радите на томе.
  • Тим идејама добијате тај неопипљиви квалитет човека који размишља о тржишту и проналази нове, боље, ефикасније начине да задовољи потребе тог тржишта.
  • Да промени и унапреди ствари. Да предузме нешто ново на тржишту. То је предузетник.

 

 

 

 

 

 

  • Предузетници су покретачи и основни носиоци промена и напретка економије неког друштва.
  • Свако друштво их има и представљају 5 до 10% популације. Они су мотор промене, иновација, ефикасности и конкурентности једне економије.

„Уколико мрзите дугове, не волите да имате партнере, стало Вам је до мишљења других и потребно Вам је осам сати сна, заборавите на посао предузетника!“ – Leo B. Helzel

Врсте предузетништва по сврси постојања

  • Економско (или пословно) предузетништво – када се говори о предузетништву, најчешће се мисли управо на ову врсту предузетништва.
  • Оно је у приватном власништву и главни циљ је профит.
  • Социјално предузетништво – (друштвено предузетништво), користи предузетничке активности у циљу стварања друштвене користи. Обично се води у циљу финансирања друштвено корисних пројеката и тежи се њиховој финансијској самоодрживости и самим тим и самосталности. Углавном се мисли на делатност непрофитних организација, али се у ову категорију могу сврстати и делатности профитних организација, докле год је  оно усмерено решавању неког друштвеног проблема и у циљу општег добра
  • У ЕУ сваки 11-ти запослени је у Социјалном предузећу и она чине 10% од свих МСПП
  • Код нас још увек Закон је у предлогу и није усвојен иако нека социјална предузећа већ дуги низ година послују…
  • Јавно предузетништво – воде је јавне институције и организације у циљу економичније и успешније производње јавних добара или пружања јавних услуга.
  • Ту се често јавља партнерство јавног и приватног сектора и та сарадња се показала далеко ефикаснија од традиционалног приступа

Intrapreneurship – карактеристика Y генерације

  • Новији термин
  • Карактеристично за генерацију Y “Millennials” – “digital natives” или Миленијумска генерација/ WhY Generation
  • Intrapreneurship води ка entrepreneurship
  • Припадници генерације Y сматрају се најобразованијом до сада (компјутерска писменост), најумреженијом, генерацијом која више полаже на услове и интелектуалне изазове посла у односу на зараду, тражи “нестандардне” слободе у смислу седења на послу и задатог радног времена (не трпи оба), више цени мале компаније него велике конгломерате и споразумева се – од обичног ћаскања до руковођења глобалним протестима – незавршеним реченицама налик на смс поруке.

 

Утицај година на покретање сопственог посла

  • Године могу имати изузетан утицај на покретање посла, и могу се интерпретирати и као предност и као мана.
  • Са годинама се људи мењају, мењају се њихови ставови, знања и способности, стиче се искуство, док се са друге стране обавезе и одговорности повећавају, а са њима се смањује количина слободног времена.

 

 Предност младих

  • Енергија – Покретање посла захтева много енергије и ентузијазма који се много јаче испољава код младих амбициозних људи.
  • Слободно време – Такође, покретање и вођење посла захтева пуно времена и одрицања. Млади људи без породица и деце могу да посвете много више времена свом предузетничком подухвату него што би то могао неко са редовним послом, једним или двоје деце и разним другим обавезама са којима се млади још увек не носе.
  • Опоравак после неуспеха – Ретко је први пословни покушај успешан. Наравно да је младима лакше да након евентуалног неуспеха, изнова покушају.
  • Лакше им је самим тим што од њих нико не зависи и евентуално потрошен новац биће њихов лични.
  • То се не може рећи за  људе са породицом и децом.
  • Самим тим су млади  спремнији да ризикују.

„Open Minded” – Млади људи су отворенији за нове идеје и склонији креативном мишљењу, спремни на промене, за разлику од људи који су већ у корпоративним водама, навикнути на сигурност и константност.

Потенцијал за учење – Уколико се посао започне око 25-е године, искуство које се стекне до 30 година је врло вероватно знатно веће него искуство 30-годишњака који до тада није покушао да започне посао.

Предност старијих

  • Новац – Важна предност у односу на младе је новац, који може бити прикупљен и касније уложен у покретање и развој посла.
  • Познанства – Млади који покрену посао у двадесетим, немају довољно познанстава са људима из пословног света. Насупрот, људи у тридесетим и четрдесетим радећи за различите компаније и корпорације или личним познанствима стварају значајну предност. Познанства им омогућавају једноставније умрежавање, сарадњу, итд.
  • Искуство – Искуство у пословном свету може уштедети много времена и новца. Многи процеси и процедуре су стандардне и постоје у многим компанијама и исте се могу применити и у сопственом послу.
  • Стрпљење – Старији су стрпљивији од младих и гледају на посао и делују дугорочно, за разлику од младих који углавном очекују брзе резултате што на дуге стазе може бити погубно за опстанак посла.

Особине предузетника

 

  • поседовање визије,
  • поседовање мисије,
  • оптимизам и мотив за постигнућем,
  • иницијатива и иновативност,
  • динамика и смелост,
  • упорност и прихватање одговорности,
  • способност планирања и доношења одлука.

Визија

Где се сада налазимо?

Где желимо да идемо (будемо)?

 

 

 

Мисија

  • Кратка и јасна изјава о разлозима уласка у бизнис, креирању организације, њене улоге, функције коју жели да испуни, основног круга потрошача и метода помоћу којих ће се остварити постављени циљеви.
  • NOKIA – “Connecting people.”,
  • Ritz Carlton хотели – “Ми смо даме и господа који служимо дамама и господи.”

Оптимизам

Оптимисти

1. очекују добро

2. размишљају шта могу учинити

3. постављају јасан циљ

4. без планова – са деловањем

5. усмерени на оно што треба да раде

 

Песимисти

1. очекују лоше

2. не размишљају у датој ситуацији шта могу учинити

3. без јасног циља

4. праве планове за акцију и ставом „јадан ја“

5. усмерене мисли на осећања депресије и напетости

Реални оптимисти

  • Предузетник промовише реални оптимизам, а не онај који “слепо води у пропаст”.
  • Предузетник мора да буде реалан: мора да усклади амбиције и могућности.
  • Реалност је важна када се постављају циљеви и рокови. Лоши су они предузетници који не држе реч.
  • Често сензационалистички пројекти пропадају јер нису реални и оствариви.

Динамика и смелост

Бизнис треба планирати, али истовремено и чинити неопходне корекције након сваке веће промене у окружењу, како би јој се што боље прилагодио.

Предузетник мора непрестано ризиковати, предвиђати и оно што се сматра тешко  предвидивим!

Упорност и прихватање одговорности

Walt Disney је био отпуштен са новинарског посла због НЕМАШТОВИТОСТИ!

Пре него што је успео да изгради Дизниленд пошло му је за руком да чак неколико пута банкротира..

Ајнштајн није проговорио до своје четврте године. Учитељ га је описивао као ментално спорог и недруштвеног..

Учитељи Томаса Едисона су говорили да је преглуп да би ишта научио. Па ипак, изумео је сијалицу (након 1.500 неуспешних покушаја)

Способност планирања и доношења одлука

ПРЕДУЗЕТНИЦИ НИСУ КОЦКАРИ!

Пословни концепт за приступ тржишту мора бити одлучан и уверљив!

Планирање се мора базирати на остваривим претпоставкама и чињеницама.

Предузетник управља ризиком (калкулисани ризик).

Предузетник није коцкар већ, напротив искључују сваки могући ризик који води у пропаст фирме.

Добар предузетник дефинише ниво прихватљивог ризика – шта добија, а шта губи ако ризикује.

Свако има свој ниво толеранције на ризик.

Мотивација

  • На стазу предузетништва можете „набасати“ на различите начине:
  • Велика идеја која вас не напушта,
  • Недостатак на тржишту који сте приметили као клијент,
  • Дубока жеља да се буде капетан свог „брода“,
  • Несретна околност,
  • Неочекивани догађаји – добра прилика,
  • Досада, статус qуо, видели сте од других да могу …

НЕ МОРАТЕ БИТИ ЈЕДИНИ (ПРВИ), АЛИ МОРАТЕ БИТИ ЈЕДИНСТВЕНИ

Предузетништво у Србији

  • 318.540 MSPP – 99,8% …
  • 814.585  запослених,
  • 65,3% прихода
  • 33% БДП.
  • Број предузећа које воде жене у Србији је у сталном порасту у последњих неколико година. (25%; у ЕУ 35%).
  • У  17% компанија жене су истовремено и власнице и директорке. Али…
  • Жене почињу са сопственим послом много касније него мушкарци
  • Најчешће бирају једноставне правне форме (99% компанија које воде жене имају мање од 10 запослених)
  • Тржиште им је локално
  • Проценат гашења фирми је већи него код мушкараца (47% вс 38%)
  • Само 13% жена у Србији има власништво над некретнином
  • Просечна жена предузетница у Србији има 42 године
  • Завршиле су средњу школу
  • Удате су
  • Мотив: економска нужност (cca. 70%)

Препреке које утичу на покретање посла

  • Друштвени и културни утицај
  • Предузетничко образовање
  • Приступ изворима финансирања
  • Правни и административни оквири
  • Подршка, менторинг
  • Пословно окружење (корупција и сл.)

Предузетништво се може дефинисати

Kао процес у чијој се основи налазе:

  • Креирање и дефинисање бизнис идеје (базирано на анализи личних квалитета и могућности спознаје одређене шансе на тржишту)
  • Оцена оправданости бизнис идеје (кроз израду бизнис плана)
  • Реализација бизнис идеје и управљање бизнисом
  • Стална процена потенцијално нових шанси и потреба за променама

Анализа и вредновање идеја

  • мотивација X знање X услови = УСПЕХ
  • награда предузетнику за преузети ризик = ПРОФИТ

Да би се дошло до добре бизнис идеје потребно је одговорити на следећа питања:

  • које послове стварно волите да радите?
  • које занимање или посао за вас представља изазов?
  • како волите да проводите слободно време?
  • о чему поседујете најшире знање?
  • шта би у старости волели да иза себе видите као ваш пословни резултат?

Анализа предуслова за реализацију одабране идеје пре израде бизнис плана

Поставите себи основна питања у вези вашег будућег бизниса:

  1. Да ли могу САМ да обављам све главне функције у будућем послу – власника, менаџера, радника, технолога…?

Ако не, да ли могу да пронађем одговарајућег менаџера, раднике и технолога?

  1. Шта знам о тржишту?
  • Да ли је локално или шире,
  • Ко су потенцијални купци,
  • Ко чини конкуренцију,
  • Шта су моје предности,
  • Каква су кретања на тржишту,
  • Да ли могу да обезбедим сировине . . .
  1. Каква је технологија производње?
  • Како ће изгледати процес производње од прве до последње фазе,
  • Колики ће (отприлике, просечно) бити обим производње,
  • Коју опрему поседујем и да ли могу да набавим недостајућу,
  • Да ли поседујем објекат где ћу радити, да ли га могу изнајмити или изградити . . .
  1. Да ли познајем финансијски аспект посла?
  • Колико треба да уложим у посао,
  • Како ћу обезбедити потребна средства,
  • Како ће локација објекта утицати на трошкове транспорта сировина и готових производа,
  • Какав је однос производне цене и цене сировина,
  • Да ли се може очекивати профитно пословање . . .

Како искористити податке из претходних анализа

Подаци добијени из ових анализа показују предузетнику почетну шансу за успех у бизнису у односу на бизнис идеје које је разматрао.

Могућа решења:

  1. Разрада одабране идеје кроз бизнис план
  2. Промена бизнис идеје одн. елиминисање идеја које немају профитни потенцијал и шансу за реализацију.

 И на крају…

  • Предузетници немају увек све ове особине;
  • За успешно вођење посла нису потребне баш све набројане особине, у самом старту – неке се могу и развити кроз посао;
  • Ако ипак одлучите да предузетништво није за вас, запамтите – одлука није тренутак него процес, и зато:
  • Оставите врата отворена!

ПОДРШКА ЕВРОПСКЕ УНИЈЕ АКТИВНОМ УКЉУЧИВАЊУ МЛАДИХ

 Сва документа, информације, материјале и фотографије можете преузети на званичној интернет презентацији Youth Inclusion пројекта @www.ukljucivanjemladih.rs

Питања и помоћ  

Лазар Дорошков

Key expert, Youth Inclusion

+381 60 5670890

Е-маил: ldoroskov@gmail.com

www.ukljucivanjemladih.rs

Сав садржај узет је са презентације Предузетништво

Општина Бач

Opština Bač

Општина Бачки Петровац

Opština Bački Petrovac

Бизниснова - центар проактивно пословање

Biznisnova - centar za proaktivno poslovanje

Подстицање запошљавање младих у дунавском региону јужне Бачке

 Општина Бач | Трг др Зорана Ђинђића 2, 21420 Бач |  info@bac.rs | www.bac.rs

Пројекат је финансиран средствима Европске уније и кофинансиран средствима Владе Републике Србије, а спроводе га Општина Бач, Општина Бачки Петровац и Бизниснова  центар за проактивно пословање

Ова публикација објављена је уз финансијску помоћ Европске уније. За садржину ове публикације искључиво је одговорна Општина Бач и та садржина не изражава нужно званичне ставове Европске уније, Министарства за рад, запошљавање, борачка и социјална питања, Министарства омладине и спорта и тела за уговарање.
 

Podsticanje zapošljavanja mladih u dunavskom regionu južne Bačke

 Opština Bač | Trg dr Zorana Đinđića 2, 21420 Bač |  info@bac.rs | www.bac.rs

Projekat je finansiran sredstvima Evropske unije i kofinansiran sredstvima Vlade Republike Srbije, a sprovode ga Opština Bač, Opština Bački Petrovac i Biznisnova centar za proaktivno poslovanje

Ova publikacija objavljena je uz finansijsku pomoć Evropske unije. Za sadržinu ove publikacije isključivo je odgovorna Opština Bač i ta sadržina ne izražava nužno zvanične stavove Evropske unije, Ministarstva za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja, Ministarstva omladine i sporta i tela za ugovaranje.
;