БИЗНИС ПЛАН
– појам и значај, израда бизнис плана –
Планирање пословања
Планирање пословања је неопходно:
- Уколико желимо да успешно реализујемо неки планирани посао, морамо поштовати одређена правила и процедуре
- У посао се улаже новац, рад, енергија и време, са основним циљем да се оствари одговарајућа добит и опстанак
- Нову пословну идеју треба скицирати – то ће бити нацрт будућег бизнис плана
Шта је бизнис план?
- Документ који представља планирану пословну идеју, разрађује начин њеног спровођења, проверава практичну изводљивост и очекиване ефекте (за почетнике)
- Документ који говори о циљевима и плановима и начину њиховог остваривања
- Скица планиране пословне активности
- Резиме досадашњих и будућих активности фирме
Бизнис план је визит карта фирме (пројекта), која се користи за представљање пословним партнерима, заинтересованим инвеститорима, кредиторима, купцима
Зашто бизнис план?
- Да се разради пословна идеја, провери њена реализација у пракси и процене очекивани ефекти
- Да се направи избор између неколико алтернатива
- Као путоказ и подсетник за текуће активности
- За проверу остварених резултата и благовремено реаговање, уколико посао крене у нежељеном правцу
- Да се пореди стварно са планираним стањем
- За обезбеђење кредита или других видова подршке (партнерство, инвеститори, донатори…)
- За добијање послова (тендери, конкурси)
Када се припрема бизнис план?
- Приликом започињања новог посла
- Код унапређења и развоја пословања
- Код обезбеђења финансијских средстава
Израда бизнис плана – садржај
Уводни део
- Резиме бизнис плана
- Менаџмент и организација
- Подухват / производ / услуга
- Маркетинг план
- Формулисање стратегије конкурентности
- План производње и оперативни план
- Финансијски план
- План раста и развоја
- Додаци и прилози
Садржај бизнис плана није стандардизован – усклађује се са захтевима крајњег корисника
Уводни део и резиме
Уводни део
- Општи подаци о привредном субјекту
Резиме
- Рекапитулција бизнис плана
- Израђује се на крају
Менаџмент и организација
- Основне информације о инвеститору
- Врста и структура власништва
- Организациона структура
- Расположиви људски ресурси
- Менаџмент тим
- Остали чланови тима
Подухват / производ / услуга
- Полазна тачка у представљању пословне идеје је опис производа и услуга које ће се пласирати на тржиште
- Производ/услуга = суштина и сврха предузетништва, крајњи резултат пословне активности
- Производ/услугу треба у потпуности описати, на јасан и једноставан начин, уз избегавање стручне терминологије (читаоци или инвеститори не морају бити познаваоци те области)
- Навести конкурентске предности производа – шта је то што их издваја у односу на исте или сличне постојеће производе/услуге на тржишту
- Које користи и погодности ће имати купци од коришћења производа/услуге
- Додатне погодности – специјалне понуде, гаранције, услови, попусти…
Маркетинг план
Основни циљ дела Маркетинг план је разумевање купаца и њихових потреба
- Задатак и циљ маркетинга – продати производ/услугу
- Квалитет производа/услуге је врло важан, али не и пресудан фактор при избору од стране купца
- Маркетинг је једна од кључних активности која утиче на успех неког посла
Анализа тржишта
- Профил купаца – Ко су купци? Каква је њихова куповна моћ? Да ли њихова старост, пол, образовање, занимање, животни стил и сл. утичу на куповину? Да ли купују једном или више пута? Како цена, квалитет, паковање, гаранција, сервис, попуст утичу на одлуку о куповини? Да ли је производ/услуга за њих неопходност, само једна од набавки или луксуз?
- Профил гране (ПЕСТ анализа) – колика је величина тржишта, какви су трендови у грани у којој предузеће послује, пројекције, баријере с циљем утврђивања укупног тржишног потенцијала. Извести закључке да ли је тржиште у експанзији, по којој динамици…
- Профил конкуренције – истраживање конкуренције, класификација, анализа директне конкуренције
Анализа конкуренције
Израда бизнис плана
SWOT анализа
Формулисање стратегије конкурентности
- Ценовна стратегија (планирана политика цена, посебне понуде, услови плаћања)
- Позиционирање (тржишне нише)
- План продаје и обрачун укупног прихода (пројекција за наредни период)
- Структура највећих купаца (на основу сегментације)
- План набавке (потребне количине материјала, укупна вредност потребних набавки, структура добављача)
- Канали дистрибуције
- План промотивних активности (буџет за маркетинг)
План производње и оперативни план
Техничко-технолошка анализа
- Попис основних објеката, њихове карактеристике и вредност
- Попис постојеће опреме за рад, њихове основне карактеристике и вредност
- Ниво искоришћености капацитета
Оперативни план
- Локациони аспект
Финансијски план
- Структура инвестиционих улагања – у објекте, машине и опрему, лиценце, дозволе, инфраструктуру, материјал
- Укупно инвестиционо улагање, предвиђени извори и услови финансирања
- Пројекција биланса успеха и очекиване добити
- Економска анализа и оцена пројектованих резултата
- Закључна оцена планираног пројекта
Најважнији сегмент бизнис плана, који приказује очекиване економске и финансијске ефекте планираног посла, његову оправданост и исплативост
На основу планираног обима производње и продаје, врше се пројекције основних финансијских показатеља:
- Укупних годишњих прихода
- Појединачних трошкова пословања и укупних годишњих расхода
- Обрачун планиране добити
- Анализа и економска оцена пројектованих величина
Оцена пројектованих резултата
Коефицијент економичности = укупни приходи/укупни расходи (колико се оствари прихода на сваки динар расхода)
Стопа акумулативности = планирана нето добит/укупна улагања х 100%
(способност планираног пројекта да оствари принос на уложена средства)
Време враћања улагања = укупна улагања/планирана нето добит
(за колико година ће средства уложена у пројекат да се поврате)
Завршна фаза израде бизнис плана
- Динамички план
- План раста и развоја
- Додаци и прилози
- Резиме
ПОДРШКА ЕВРОПСКЕ УНИЈЕ АКТИВНОМ УКЉУЧИВАЊУ МЛАДИХ
Сва документа, информације, материјале и фотографије можете преузети на званичној интернет презентацији Youth Inclusion пројекта @www.ukljucivanjemladih.rs
Питања и помоћ
Лазар Дорошков
Key expert, Youth Inclusion
+381 60 5670890
Е-маил: ldoroskov@gmail.com
Корисни обрасци
ЗАХТЕВ СА БИЗНИС ПЛАНОМ ЗА ДОДЕЛУ СУБВЕНЦИЈЕ ЗА САМОЗАПОШЉАВАЊЕ ЗА 2020. ГОДИНУ