BIZNIS PLAN

 – pojam i značaj, izrada biznis plana –

 

 

Planiranje poslovanja

Planiranje poslovanja je neophodno:

  • Ukoliko želimo da uspešno realizujemo neki planirani posao, moramo poštovati određena pravila i procedure
  • U posao se ulaže novac, rad, energija i vreme, sa osnovnim ciljem da se ostvari odgovarajuća dobit i opstanak
  • Novu poslovnu ideju treba skicirati – to će biti nacrt budućeg biznis plana

Šta je biznis plan?

  • Dokument koji predstavlja planiranu poslovnu ideju, razrađuje način njenog sprovođenja, proverava praktičnu izvodljivost i očekivane efekte (za početnike)
  • Dokument koji govori o ciljevima i planovima i načinu njihovog ostvarivanja
  • Skica planirane poslovne aktivnosti
  • Rezime dosadašnjih i budućih aktivnosti firme

     Biznis plan je vizit karta firme (projekta), koja se koristi za predstavljanje poslovnim partnerima, zainteresovanim investitorima, kreditorima, kupcima

Zašto biznis plan?

  • Da se razradi poslovna ideja, proveri njena realizacija u praksi i procene očekivani efekti
  • Da se napravi izbor između nekoliko alternativa
  • Kao putokaz i podsetnik za tekuće aktivnosti
  • Za proveru ostvarenih rezultata i blagovremeno reagovanje, ukoliko posao krene u neželjenom pravcu
  • Da se poredi stvarno sa planiranim stanjem
  • Za obezbeđenje kredita ili drugih vidova podrške (partnerstvo, investitori, donatori…)
  • Za dobijanje poslova (tenderi, konkursi)

Kada se priprema biznis plan?

  • Prilikom započinjanja novog posla
  • Kod unapređenja i razvoja poslovanja
  • Kod obezbeđenja finansijskih sredstava

    Izrada biznis plana – sadržaj

    Uvodni deo

    • Rezime biznis plana
    • Menadžment i organizacija
    • Poduhvat / proizvod / usluga 
    • Marketing plan
    • Formulisanje strategije konkurentnosti
    • Plan proizvodnje i operativni plan
    • Finansijski plan
    • Plan rasta i razvoja
    • Dodaci i prilozi

    Sadržaj biznis plana je standardizovan – usklađuje se sa zahtevima krajnjeg korisnika

    Uvodni deo i rezime

    Uvodni deo

    • Opšti podaci o privrednom subjektu

    Rezime

    • Rekapitulacija biznis plana
    • Izrađuje se na kraju

    Menadžment i organizacija

    • Osnovne informacije o investitoru
    • Vrsta i struktura vlasništva
    • Organizaciona struktura
    • Raspoloživi ljudski resursi
    • Menadžment tim
    • Ostali članovi tima

    Poduhvat/proizvod/usluga

    • Polazna tačka u predstavljanju poslovne ideje je opis proizvoda i usluga koje će se plasirati na tržište
    • Proizvod/usluga = suština i svrha preduzetništva, krajnji rezultat poslovne aktivnosti
    • Proizvod/uslugu treba u potpunosti opisati, na jasan i jednostavan način, uz izbegavanje stručne terminologije (čitaoci ili investitori ne moraju biti poznavaoci te oblasti)
    • Navesti konkurentske prednosti proizvoda – šta je to što ih izdvaja u odnosu na iste ili slične postojeće proizvode/usluge na tržištu
    • Koje koristi i pogodnosti će imati kupci od korišćenja proizvoda/usluge
    • Dodatne pogodnosti – specijalne ponude, garancije, uslovi, popusti…

    Marketing plan

    Osnovni cilj dela Marketing plan je razumevanje kupaca i njihovih potreba

    • Zadatak i cilj marketinga – prodati proizvod/uslugu
    • Kvalitet proizvoda/usluge je vrlo važan, ali ne i presudan faktor pri izboru od strane kupca
    • Marketing je jedna od ključnih aktivnosti koja utiče na uspeh nekog posla

    Analiza tržišta

    • Profil kupaca – Ko su kupci? Kakva je njihova kupovna moć? Da li njihova starost, pol, obrazovanje, zanimanje, životni stil i sl. utiču na kupovinu? Da li kupuju jednom ili više puta? Kako cena, kvalitet, pakovanje, garancija, servis, popust utiču na odluku o kupovini? Da li je proizvod/usluga za njih neophodnost, samo jedna od nabavki ili luksuz?
    • Profil grane (PEST analiza) – kolika je veličina tržišta, kakvi su trendovi u grani u kojoj preduzeće posluje, projekcije, barijere s ciljem utvrđivanja ukupnog tržišnog potencijala. Izvesti zaključke da li je tržište u ekspanziji, po kojoj dinamici…
    • Profil konkurencije – istraživanje konkurencije, klasifikacija, analiza direktne konkurencije

    Analiza konkurencije

    R.br.
    Proizvođač/konkurent
    1.
    Preduzeće A
    2.
    Preduzeće B
    3.
    Preduzeće C
    4.
    Preduzeće D
    R.br.
    Jake strane preduzeća
    1.
  • Vodeći proizvođač
  • 2.
  • Široki proizvodni asortiman
  • 3.
  • Agresivan nastup na tržištu
  • 4.
  • Velike investicione namere
  • Poseduje značajne, relativno savremene proizvodne mogućnosti
  • Poseduje savremene kapacitete
  • Optimalna struktura proizvoda
  • Uveden sistem kvaliteta
  • Pouzdan proizvođač
  • Poseduje velike proizvodne mogućnosti
  • Obučen kadar
  • R.br.
    Slabe strane preduzeća
    1.
  • Veliko učešće proizvoda lošeg kvaliteta
  • 2.
  • Cenovna nekonkurentnost
  • 3.
  • Ograničeni rezultati van gravitacionog geografskog područja
  • 4.
  • Slabo korišćenje kapaciteta
  • Loša marketing strategija
  • Slabo korišćenje kapaciteta
  • Proizvođač bez jasne vizije
  • Loša tržišna pozicija
  • Loša motivisanost kadrova
  • Izrada biznis plana

    SWOT analiza

    Snage (vaše dobre strane)
    Slabosti
    Šanse
    Pretnje

    Formulisanje strategije konkurentnosti

    • Cenovna strategija (planirana politika cena, posebne ponude, uslovi plaćanja)
    • Pozicioniranje (tržišne niše)
    • Plan prodaje i obračun ukupnog prihoda (projekcija za naredni period)
    • Struktura najvećih kupaca (na osnovu segmentacije)
    • Plan nabavke (potrebne količine materijala, ukupna vrednost potrebnih nabavki, struktura dobavljača)
    • Kanali distribucije
    • Plan promotivnih aktivnosti (budžet za marketing)

    Plan proizvodnje i operativni plan

    Tehničko-tehnološka analiza

    • Popis osnovnih objekata, njihove karakteristike i vrednost
    • Popis postojeće opreme za rad, njihove osnovne karakteristike i vrednost
    • Nivo iskorišćenosti kapaciteta

    Operativni plan

    • Lokacioni aspekt

     Finansijski plan

    • Struktura investicionih ulaganja – u objekte, mašine i opremu, licence, dozvole, infastrukturu, materijal
    • Ukupno investiciono ulaganje, predviđeni izvori i uslovi finansiranja
    • Projekcija bilansa uspeha i očekivane dobiti
    • Ekonomska analiza i ocena projektovanih rezultata
    • Zaključna ocena planiranog projekta

    Najvažniji segment biznis plana, koji prikazuje očekivane ekonomske i finansijske efekte planiranog posla, njegovu opravdanost i isplativost

    Na osnovu planiranog obima proizvodnje i prodaje, vrše se projekcije osnovnih finansijskih pokazatelja:

    • Ukupnih godišnjih prihoda
    • Pojedinačnih troškova poslovanja i ukupnih godišnjih rashoda
    • Obračun planirane dobiti
    • Analiza i ekonomska ocena projektovanih veličina

    Ocena projektovanih rezultata

    Koeficijent ekonomičnosti = ukupni prihodi/ukupni rashodi (koliko se ostvari prihoda na svaki dinar rashoda)

    Stopa akumulativnosti = planirana neto dobit/ukupna ulaganja x 100%

    (sposobnost planiranog projekta da ostvari prinos na uložena sredstva)

    Vreme vraćanja ulaganja = ukupna ulaganja/planirana neto dobit

    (za koliko godina će sredstva uložena u projekat da se povrate)

    Završna faza izrade biznis plana

    • Dinamički plan
    • Plan rasta i razvoja
    • Dodaci i prilozi
    • Rezime

    PODRŠKA EVROPSKE UNIJE AKTIVNOM UKLJUČIVANJU MLADIH

     Sva dokumenta, informacije, materijale i fotografije možete preuzeti na zvaničnoj internet prezentaciji Youth Inclusion projekta @www.ukljucivanjemladih.rs

    Pitanja i pomoć  

    Lazar Doroškov

    Key expert , Youth Inclusion

    +381 60 5670890

    E-mail: ldoroskov@gmail.com

    www.ukljucivanjemladih.rs

    Општина Бач

    Opština Bač

    Општина Бачки Петровац

    Opština Bački Petrovac

    Бизниснова - центар проактивно пословање

    Biznisnova - centar za proaktivno poslovanje

    Подстицање запошљавање младих у дунавском региону јужне Бачке

     Општина Бач | Трг др Зорана Ђинђића 2, 21420 Бач |  info@bac.rs | www.bac.rs

    Пројекат је финансиран средствима Европске уније и кофинансиран средствима Владе Републике Србије, а спроводе га Општина Бач, Општина Бачки Петровац и Бизниснова  центар за проактивно пословање

    Ова публикација објављена је уз финансијску помоћ Европске уније. За садржину ове публикације искључиво је одговорна Општина Бач и та садржина не изражава нужно званичне ставове Европске уније, Министарства за рад, запошљавање, борачка и социјална питања, Министарства омладине и спорта и тела за уговарање.
     

    Podsticanje zapošljavanja mladih u dunavskom regionu južne Bačke

     Opština Bač | Trg dr Zorana Đinđića 2, 21420 Bač |  info@bac.rs | www.bac.rs

    Projekat je finansiran sredstvima Evropske unije i kofinansiran sredstvima Vlade Republike Srbije, a sprovode ga Opština Bač, Opština Bački Petrovac i Biznisnova centar za proaktivno poslovanje

    Ova publikacija objavljena je uz finansijsku pomoć Evropske unije. Za sadržinu ove publikacije isključivo je odgovorna Opština Bač i ta sadržina ne izražava nužno zvanične stavove Evropske unije, Ministarstva za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja, Ministarstva omladine i sporta i tela za ugovaranje.
    ;