Менаџерске вештине управљања
Менаџмент
- Оспособљеност (вештина) да се воде и мотивишу сарадници тако да они остварују своје најбоље перформансе у процесу реализовања циљева и задатака бизниса
- Вештина обављања послова помоћу других људи
- Као менаџер, кад год сте у контакту са неким од ваших сарадника, ви сте на позорници…
- Да ли сте обучени за ту улогу… да ли знате текст… да ли разумете комад
Ефективност и ефикасност
- Ефективност – мера испуњења мисије, степен задовољења потреба због којих радимо
- Бити ефективан значи чинити праве ствари
- Ефикасност – мера квалитета међусобне усклађености функционисања делова система тако да се циљеви постижу са најмањом потребном потрошњом ресурса
- Бити ефикасан значи радити на прави начин, брзо и квалитетно
Meнаџмент функције
- Планирање
- Организовање
- Вођење
- Контрола
Планирање
Свесна и интелектуалнa људска делатност усмерена ка постизању оптималног односа између циљева којима се тежи и расположивих средстава
Циљеви планирања:
- Смањивање конфликата развојних циљева
- Минимизирање неизвесности
- Максимизирање корисности
Процес планирања
Где се налазимо?
(ко смо, шта радимо и зашто?)
Где се налазимо?
(ко смо, шта радимо и зашто?)
Oрганизовање
је фаза процеса менаџмента у којој се дефинишу послови које треба урадити, у којој се врши подела рада, групишу послови у одговарајуће структуре и координирају активности свих чланова организације ради остваривања постављених циљева. Неопходно је да се организовање одвија према стандардним и унапред прописаним процедурама, који се унапред прописују, а крајњи циљ је постизање ефикасног пословања.
Вођење
Менаџмент обухвата вештину вођења послова са људима и уз помоћ људи ради остваривања постављених циљева предузећа
Водећи пословање и предузеће, менаџери утичу на сараднике и извршиоце да ефикасније обављају своје послове и да што више доприносе успеху предузећа као целине
Битне компоненте ове активности:
- Понашање појединца и групе (сарадња)
- Комуникација између учесника у процесу рада и пословања
- Мотивација извршилаца послова за залагање на послу
- Вођство (ауторитет и стил менаџера и руководилаца)
Фактори вођства
Личне карактеристике вође, обухватају следеће компоненте: личне вредности, склоност ка ризику, порекло и начин одлучивања
Особине подређених, како су запослени компонента вођства отуда следи да су њихове особине важан фактор вођства. Посебно су значајне следеће карактеристике запослених:
- Потреба за независношћу; спремност да се преузме одговорност; поседовање знања и искуства; спремност на учење
Карактеристике средине; успешан менаџер мора да буде свестан промена које се непрекидно дешавају у окружењу и да се прилагођава новонасталим ситуацијама
Карактеристике добрих лидера
- Ви инспиришете
- Имате визију
- Можете направити тим
- Можете делегирати
- Ви сте одличан комуникатор
- Морате бити добар слушалац
- Морате бити позитивни
- Морате бити емоционално интелигентни
Контрола пословања
Контрола пословања предузећа је завршна фаза процеса управљања којом се обезбеђује да остварени резултати пословања предузећа одговарају планираним
Своди се на упоређивање планираних и остварених резултата. Уколико дође до одступања између остварених и планираних резултата менаџери морају предузети корективне акције
Контрола долази до изражаја у моменту када поступци планирања нису у потпуности изводљиви
Асертивна комуникација
Професионални комуникатор
- Једнако ефикасно и ефективно комуницира и са онима са којима се „иначе добро слаже“ и са ким „није на истој таласној дужини“
- Води рачуна о циљевима конкретне комуникације
- Зна шта, када и којим каналима комуницира коју информацију
- Сарађује, преноси информације и знање
- Отворен је и да каже и да чује, као да и одржава двосмерну комуникацију – труди се да разуме другу страну и да буде схваћен
- Флексибилан је у употреби различитих техника и приступа
- Влада својим емоцијама и самоуверен је
- Свестан је да својом комуникацијом представља „модел“ људима око себе
- Има позитиван приступ и позитивно комуницира
Вербална и невербална комуникација
Два аспекта комуникације:
- „Шта“ – оно што изговорите
- „Како“ – начин говора и говор тела
Пасивност
- избегава расправу
- већину времена ћути
- или пуно прича – ништа не каже
- не изражава своје мишљење већ туђе
- брзо признаје своју грешку и често се извињава
- говори тихо, не подиже глас
- већину времена не гледа у очи
- смеши се и стално клима главом
Агресивност
- захтева и наређује (нема молим и хвала)
- оптужује и криви друге
- не признаје своје грешке
- усмерен на особу, а не на понашање особе
- не слуша и прекида
- гласно говори
- агресивна гестикулација
- зури у говорника
Пасивна-агресивност
- саркастичне, ироничне примедбе
- ретко износи своје мишљење јавно
- „генерал после битке“
- увек је „жртва“ (Наравно, увек ја морам…)
- не показује права осећања
- оптужује друге за своје фрустрације
Асертивност
- зна активно да слуша
- поштује друге и то тражи за себе
- јасно, конкретно и директно говори – не околиша
- исказује своја очекивања и осећања
- позитивно изриче приговоре (даје критику)
- зна да похвали друге
- преузима одговорност за своје речи и дела
- спреман/на је да се извини кад погреши
- зна да се контролише (своја негативна осећања)
- гледа у очи и глас прилагођава ситуацији