BIZNIS PLAN
– pojam i značaj, izrada biznis plana –
Planiranje poslovanja
Planiranje poslovanja je neophodno:
- Ukoliko želimo da uspešno realizujemo neki planirani posao, moramo poštovati određena pravila i procedure
- U posao se ulaže novac, rad, energija i vreme, sa osnovnim ciljem da se ostvari odgovarajuća dobit i opstanak
- Novu poslovnu ideju treba skicirati – to će biti nacrt budućeg biznis plana
Šta je biznis plan?
- Dokument koji predstavlja planiranu poslovnu ideju, razrađuje način njenog sprovođenja, proverava praktičnu izvodljivost i očekivane efekte (za početnike)
- Dokument koji govori o ciljevima i planovima i načinu njihovog ostvarivanja
- Skica planirane poslovne aktivnosti
- Rezime dosadašnjih i budućih aktivnosti firme
Biznis plan je vizit karta firme (projekta), koja se koristi za predstavljanje poslovnim partnerima, zainteresovanim investitorima, kreditorima, kupcima
Zašto biznis plan?
- Da se razradi poslovna ideja, proveri njena realizacija u praksi i procene očekivani efekti
- Da se napravi izbor između nekoliko alternativa
- Kao putokaz i podsetnik za tekuće aktivnosti
- Za proveru ostvarenih rezultata i blagovremeno reagovanje, ukoliko posao krene u neželjenom pravcu
- Da se poredi stvarno sa planiranim stanjem
- Za obezbeđenje kredita ili drugih vidova podrške (partnerstvo, investitori, donatori…)
- Za dobijanje poslova (tenderi, konkursi)
Kada se priprema biznis plan?
- Prilikom započinjanja novog posla
- Kod unapređenja i razvoja poslovanja
- Kod obezbeđenja finansijskih sredstava
Izrada biznis plana – sadržaj
Uvodni deo
- Rezime biznis plana
- Menadžment i organizacija
- Poduhvat / proizvod / usluga
- Marketing plan
- Formulisanje strategije konkurentnosti
- Plan proizvodnje i operativni plan
- Finansijski plan
- Plan rasta i razvoja
- Dodaci i prilozi
Sadržaj biznis plana je standardizovan – usklađuje se sa zahtevima krajnjeg korisnika
Uvodni deo i rezime
Uvodni deo
- Opšti podaci o privrednom subjektu
Rezime
- Rekapitulacija biznis plana
- Izrađuje se na kraju
Menadžment i organizacija
- Osnovne informacije o investitoru
- Vrsta i struktura vlasništva
- Organizaciona struktura
- Raspoloživi ljudski resursi
- Menadžment tim
- Ostali članovi tima
Poduhvat/proizvod/usluga
- Polazna tačka u predstavljanju poslovne ideje je opis proizvoda i usluga koje će se plasirati na tržište
- Proizvod/usluga = suština i svrha preduzetništva, krajnji rezultat poslovne aktivnosti
- Proizvod/uslugu treba u potpunosti opisati, na jasan i jednostavan način, uz izbegavanje stručne terminologije (čitaoci ili investitori ne moraju biti poznavaoci te oblasti)
- Navesti konkurentske prednosti proizvoda – šta je to što ih izdvaja u odnosu na iste ili slične postojeće proizvode/usluge na tržištu
- Koje koristi i pogodnosti će imati kupci od korišćenja proizvoda/usluge
- Dodatne pogodnosti – specijalne ponude, garancije, uslovi, popusti…
Marketing plan
Osnovni cilj dela Marketing plan je razumevanje kupaca i njihovih potreba
- Zadatak i cilj marketinga – prodati proizvod/uslugu
- Kvalitet proizvoda/usluge je vrlo važan, ali ne i presudan faktor pri izboru od strane kupca
- Marketing je jedna od ključnih aktivnosti koja utiče na uspeh nekog posla
Analiza tržišta
- Profil kupaca – Ko su kupci? Kakva je njihova kupovna moć? Da li njihova starost, pol, obrazovanje, zanimanje, životni stil i sl. utiču na kupovinu? Da li kupuju jednom ili više puta? Kako cena, kvalitet, pakovanje, garancija, servis, popust utiču na odluku o kupovini? Da li je proizvod/usluga za njih neophodnost, samo jedna od nabavki ili luksuz?
- Profil grane (PEST analiza) – kolika je veličina tržišta, kakvi su trendovi u grani u kojoj preduzeće posluje, projekcije, barijere s ciljem utvrđivanja ukupnog tržišnog potencijala. Izvesti zaključke da li je tržište u ekspanziji, po kojoj dinamici…
- Profil konkurencije – istraživanje konkurencije, klasifikacija, analiza direktne konkurencije
Analiza konkurencije
R.br.
1.
2.
3.
4.
R.br.
1.
2.
3.
4.
R.br.
1.
2.
3.
4.
Izrada biznis plana
SWOT analiza
Snage (vaše dobre strane)
Šanse
Formulisanje strategije konkurentnosti
- Cenovna strategija (planirana politika cena, posebne ponude, uslovi plaćanja)
- Pozicioniranje (tržišne niše)
- Plan prodaje i obračun ukupnog prihoda (projekcija za naredni period)
- Struktura najvećih kupaca (na osnovu segmentacije)
- Plan nabavke (potrebne količine materijala, ukupna vrednost potrebnih nabavki, struktura dobavljača)
- Kanali distribucije
- Plan promotivnih aktivnosti (budžet za marketing)
Plan proizvodnje i operativni plan
Tehničko-tehnološka analiza
- Popis osnovnih objekata, njihove karakteristike i vrednost
- Popis postojeće opreme za rad, njihove osnovne karakteristike i vrednost
- Nivo iskorišćenosti kapaciteta
Operativni plan
- Lokacioni aspekt
Finansijski plan
- Struktura investicionih ulaganja – u objekte, mašine i opremu, licence, dozvole, infastrukturu, materijal
- Ukupno investiciono ulaganje, predviđeni izvori i uslovi finansiranja
- Projekcija bilansa uspeha i očekivane dobiti
- Ekonomska analiza i ocena projektovanih rezultata
- Zaključna ocena planiranog projekta
Najvažniji segment biznis plana, koji prikazuje očekivane ekonomske i finansijske efekte planiranog posla, njegovu opravdanost i isplativost
Na osnovu planiranog obima proizvodnje i prodaje, vrše se projekcije osnovnih finansijskih pokazatelja:
- Ukupnih godišnjih prihoda
- Pojedinačnih troškova poslovanja i ukupnih godišnjih rashoda
- Obračun planirane dobiti
- Analiza i ekonomska ocena projektovanih veličina
Ocena projektovanih rezultata
Koeficijent ekonomičnosti = ukupni prihodi/ukupni rashodi (koliko se ostvari prihoda na svaki dinar rashoda)
Stopa akumulativnosti = planirana neto dobit/ukupna ulaganja x 100%
(sposobnost planiranog projekta da ostvari prinos na uložena sredstva)
Vreme vraćanja ulaganja = ukupna ulaganja/planirana neto dobit
(za koliko godina će sredstva uložena u projekat da se povrate)
Završna faza izrade biznis plana
- Dinamički plan
- Plan rasta i razvoja
- Dodaci i prilozi
- Rezime
PODRŠKA EVROPSKE UNIJE AKTIVNOM UKLJUČIVANJU MLADIH
Sva dokumenta, informacije, materijale i fotografije možete preuzeti na zvaničnoj internet prezentaciji Youth Inclusion projekta @www.ukljucivanjemladih.rs
Pitanja i pomoć
Lazar Doroškov
Key expert , Youth Inclusion
+381 60 5670890
E-mail: ldoroskov@gmail.com
Sav sadržaj uzet je sa prezentacije Biznis plan
Korisni obrasci
ZAHTEV SA BIZNIS PLANOM ZA DODELU SUBVENCIJE ZA SAMOZAPOŠLjAVANjE ZA 2020. GODINU