Menadžerske veštine upravljanja
Menadžment
- Osposobljenost (veština) da se vode i motivišu saradnici tako da oni ostvaruju svoje najbolje performanse u procesu realizovanja ciljeva i zadataka biznisa
- Veština obavljanja poslova pomoću drugih ljudi
- Kao menadžer, kad god ste u kontaktu sa nekim od vaših saradnika, vi ste na pozornici…
- Da li ste obučeni za tu ulogu…da li znate tekst…da li razumete komad
Efektivnost i efikasnost
- Efektivnost – mera ispunjenja misije, stepen zadovoljenja potreba zbog kojih radimo
- Biti efektivan znači činiti prave stvari
- Efikasnost – mera kvaliteta međusobne usklađenosti funkcionisanja delova sistema tako da se ciljevi postižu sa najmanjom potrebnom potrošnjom resursa
- Biti efikasan znači raditi na pravi način, brzo i kvalitetno
Menadžment funkcije
- Planiranje
- Organizovanje
- Vođenje
- Kontrola
Planiranje
Svesna i intelektualna ljudska delatnost usmerena ka postizanju optimalnog odnosa između ciljeva kojima se teži i raspoloživih sredstava
Ciljevi planiranja:
- Smanjivanje konflikata razvojnih ciljeva
- Minimiziranje neizvesnosti
- Maksimiziranje korisnosti
Proces planiranja
Gde se nalazimo?
(ko smo, šta radimo i zašto?)
Gde se nalazimo?
(ko smo, šta radimo i zašto?)
Organizovanje
je faza procesa menadžmenta u kojoj se definišu poslovi koje treba uraditi, u kojoj se vrši podela rada, grupišu poslovi u odgovarajuće strukture i koordiniraju aktivnosti svih članova organizacije radi ostvarivanja postavljenih ciljeva. Neophodno je da se organizovanje odvija prema standardnim i unapred propisanim procedurama, koji se unapred propisuju, a krajnji cilj je postizanje efikasnog poslovanja.
Vođenje
Menadžment obuhvata veštinu vođenja poslova sa ljudima i uz pomoć ljudi radi ostvarivanja postavljenih ciljeva preduzeća
Vodeći poslovanje i preduzeće, menadžeri utiču na saradnike i izvršioce da efikasnije obavljaju svoje poslove i da što više doprinose uspehu preduzeća kao celine
Bitne komponente ove aktivnosti:
- Ponašanje pojedinca i grupe (saradnja)
- Komunikacija između učesnika u procesu rada i poslovanja
- Motivacija izvršilaca poslova za zalaganje na poslu
- Vođstvo (autoritet i stil menadžera i rukovodilaca)
Faktori vođstva
Lične karakteristike vođe, obuhvataju sledeće komponente: lične vrednosti, sklonost ka riziku, poreklo i način odlučivanja
Osobine podređenih, kako su zaposleni komponenta vođstva otuda sledi da su njihove osobine važan faktor vođstva. Posebno su značajne sledeće karakteristike zaposlenih:
- Potreba za nezavisnošću; spremnost da se preuzme odgovornost; posedovanje znanja i iskustva; spremnost na učenje
Karakteristike sredine; uspešan menadžer mora da bude svestan promena koje se neprekidno dešavaju u okruženju i da se prilagođava novonastalim situacijama
Karakteristike dobrih lidera
- Vi inspirišete
- Imate viziju
- Možete napraviti tim
- Možete delegirati
- Vi ste odličan komunikator
- Morate biti dobar slušalac
- Morate biti pozitivni
- Morate biti emocionalno inteligentni
Kontrola poslovanja
Kontrola poslovanja preduzeća je završna faza procesa upravljanja kojom se obezbeđuje da ostvareni rezultati poslovanja preduzeća odgovaraju planiranim
Svodi se na upoređivanje planiranih i ostvarenih rezultata. Ukoliko dođe do odstupanja između ostvarenih i planiranih rezultata menadžeri moraju preduzeti korektivne akcije
Kontrola dolazi do izražaja u momentu kada postupci planiranja nisu u potpunosti izvodljivi
Asertivna komunikacija
Profesionalni komunikator
- Jednako efikasno i efektivno komunicira i sa onima sa kojima se „inače dobro slaže“ i sa kim „nije na istoj talasnoj dužini“
- Vodi računa o ciljevima konkretne komunikacije
- Zna šta, kada i kojim kanalima komunicira koju informaciju
- Sarađuje, prenosi informacije i znanje
- Otvoren je i da kaže i da čuje, kao da i održava dvosmernu komunikaciju – trudi se da razume drugu stranu i da bude shvaćen
- Fleksibilan je u upotrebi različitih tehnika i pristupa
- Vlada svojim emocijama i samouveren je
- Svestan je da svojom komunikacijom predstavlja „model“ ljudima oko sebe
- Ima pozitivan pristup i pozitivno komunicira
Verbalna i neverbalna komunikacija
Dva aspekta komunikacije:
- „Šta“ – ono što izgovorite
- „Kako“ – način govora i govor tela
Pasivnost
- izbegava raspravu
- većinu vremena ćuti
- ili puno priča – ništa ne kaže
- ne izražava svoje mišljenje već tuđe
- brzo priznaje svoju grešku i često se izvinjava
- govori tiho, ne podiže glas
- većinu vremena ne gleda u oči
- smeši se i stalno klima glavom
Agresivnost
- zahteva i naređuje (nema molim i hvala)
- optužuje i krivi druge
- ne priznaje svoje greške
- usmeren na osobu, a ne na ponašanje osobe
- ne sluša i prekida
- glasno govori
- agresivna gestikulacija
- zuri u govornika
Pasivna-agresivnost
- sarkastične, ironične primedbe
- retko iznosi svoje mišljenje javno
- „general posle bitke“
- uvek je „žrtva“ (Naravno, uvek ja moram…)
- ne pokazuje prava osećanja
- optužuje druge za svoje frustracije
Asertivnost
- zna aktivno da sluša
- poštuje druge i to traži za sebe
- jasno, konkretno i direktno govori – ne okoliša
- iskazuje svoja očekivanja i osećanja
- pozitivno izriče prigovore (daje kritiku)
- zna da pohvali druge
- preuzima odgovornost za svoje reči i dela
- spreman/na je da se izvini kad pogreši
- zna da se kontroliše (svoja negativna osećanja)
- gleda u oči i glas prilagođava situaciji